Gå til innhold

FAQ

Finn svar på vanlige spørsmål om Hesbynetts tjenester

DSC_9493-e1701336149255-1024x758

Spørsmål og svar

Vilkår og priser
Vilkår

Generelle avtalevilkår for tjenester levert av Hesbynett – Gjeldende fra 14. mars 2014
Generelle avtalevilkår for tjenester levert av Hesbynett – Gjeldende fra 1. september 2011
Spesielle avtalevilkår for internettaksesstjenester – Gjeldende fra 1. september 2011
Spesielle avtalevilkår for mobiltjenester – Gjeldende fra 1. september 2010

Eventuelle endringer i vilkårene vil bli informert om på våre nettsider, samt på faktura i forkant av endringen.

Det er angrerett på tjenester kjøpt over internett eller telefon, og angrefristsskjema kan lastes ned fra regjeringen sine nettsider. Hesbynett retter seg etter bransjenormen for internettaksess – se forbrukerombudets beskrivelse.

Prislister

Prislister Internettprodukter (privat)
Prislister VoIP/IP-telefoni
Prislister tilleggsprodukter

Diverse skjema

Eierbytteskjema

Utbedring av wifi dekning
Vi tilbyr rask og stabil wifi dekning ved hjelp av flere løsninger.

En kartlegging av hastighet og deking på stedet avdekker situasjonen og vi kommer med forslag til forbedringer.

Kabling: Vi anbefaler normalt at det legges en kablet forbindelse til en trådløs rekkevidde forlenger dersom signalet er svakt og ustabilt. Dersom signalet bare er svakt , kan det også løses med en rekkevidde forlenger.

AC ap: I et større bygg med flere rom anbefaler vi egen ap eller en rekkevidde forlenger i hvert rom eller i hvert område som er større enn 100 kvadratmeter.Vi tilbyr blant annet Ubiquiti, Cisco Meraki og Zyxel

ACMesh: Vi har gode løsninger som mesher opp mellom flere rekkevidde forlengere, slik at en ikke alltid trenger å legge kabel. Vi har og løsninger som er skybasert og selv reparerende, slik at vi lett og rimelig kan overvåke disse fra vårt kontor.

AirfiberX: Punkt til punkt samband, radiolinje som er meget stabilt og svært godt egnet for bredbånd og lan til lan forbindelse. Svært godt egnet til backup linje, siden det ikke kan graves av sammen med fiberkabelen.

Vi kan forlenge fibersignalet med kraftige paraboler for mange mil rekkevidde . Vi bruker et system for lett å kunne bytte eller oppgradere radio. Vi utfører planlegging, design, installasjon, drift og kundestøtte.

Presentasjon av radioer for å levere høyhastighets nettverk over store avtander.

Informasjon om min linje

Nyttige lenker:

Start fjernhjelp
Test hastighet her (TP-test)
Post- og teletilsynets hastighetstest

Litt informasjon om din linje:

[insert_php] include(«/home/hesbywordpress/public_html/custom-hn-forms/annet/lookup.php»);[/insert_php]

Jeg har overtatt en leilighet med Hesbynett, hva gjør jeg?

Dersom du har flyttet og tidligere eier har et abonnement fra Hesbynett, kan du overta abonnementet så fort du flytter inn. Vennligst last ned eierbytteskjemaet vårt og send dette til oss.

 

Husk at vi trenger å vite hvilken eier som bodde der tidligere, samt at tidligere eier også signerer på skjemaet.

Veiledninger til modem og rutere

Our digital marketing agency offers services such as social media management, search engine optimization (SEO), pay-per-click advertising, content marketing, email marketing, and website design and development.

Oppsett av epost på mobil

Oppsett av POP/IMAP på PC eller mobil enheter kan være noe problematisk av og til.

Til og begynne med så kan det informeres om at det er anbefalt å bruke IMAP ettersom at det nå er det som blir mest benyttet og ofte er mest praktisk.

IMAP oppsett på iPhone iPad: https://www.hesbynett.no/oppsett-av-epost-pa-iphone-og-ipad/

På iPhone/iPad er oppsettet det samme. Merk at denne guiden gjelder en eldre iOS versjon så menyene vil nok muligens se noe annerledes ut, men informasjonen er riktig så det burde ikke være noe problem.

IMAP oppsett på Android:

Vi får ikke lagt et genrell oppsett på Android pga at det er så mange forskjellige versjoner av dette ute å går. Men det vi kan gjøre er å å skrive informasjonen som skal benyttes for å få det til å fungere:

Innstillinger for innkommende server:

E-postkontotype/Protokoll: IMAP

Innkommende mail server/IMAP-server: mail.hesbynett.no eller imap.hesbynett.no ( forsøk alltid førstnevnte først )

Sikkerhetstype: TLS

Serverport: 143

På innstillinger for utgående server:

Huk av for påkrevd pålogging om det ikke er gjort.

SMTP-server: smtp.hesbynett.no

Sikkerhetstype: TLS

Serverport: port 587 smtp

Dette oppsettet er testet på en HTC og en Samsung S3 og det har fungert.

Tilsvarende oppsett som på android skal også være mulig på PC.

Hva bekjemper jeg SPAM?

Hva er spam?

Spam (søppelpost) er e-post med følgende kjennetegn:

  • Mottakeren har ikke bedt om å få den.
  • Den er masseutsendt.
  • Den inneholder ofte reklame for bedrifter eller ulike tilbud “du ikke kan gå glipp av”.
  • Den kan inneholde virus.
  • Avsenderens formål er ofte å svindle mottakeren.
  • De fleste spam-meldinger har falsk avsenderadresse.

Spam er et stort problem på Internett i dag, og for tiden er over halvparten av e-posttrafikk på Internett ulike typer spam.

Hvorfor er spam et problem?

Det er mange årsaker til at vi ikke ønsker å motta spam:

  • Man bruker unødvendig lang tid på å slette spam fra innboksen vår.
  • Stort sett alle spam-meldinger er forsøk på svindel som skal lokke mottakeren til å gi fra seg opplysninger eller penger.
  • Når innboksen fylles opp med spam, blir det vanskelig å få øye på viktig e-post.
  • Spam kan inneholde virus og utgjør dermed et sikkerhetsproblem.
  • Spam sendes ut i svært store mengder. Å spre, lagre og levere slik uønsket e-post krever mye ressurser og dette er dyrt for internettleverandørene, som dermed må øke prisene på sine tjenester.
  • Enkelte finner innholdet i spam støtende.
  • E-post er en nyttig kommunikasjonsform, men spam svekker tilliten til tjenesten.

Ta forhåndsregler!

Du kan redusere mengden spam ved å ta disse forhåndsreglene:

  • Svar aldri på spam. Da forteller du avsenderen at e-postadressen er i bruk.
    • Følg ikke instruksjoner som kommer i spam. Ikke klikk på lenker der det står: “klikk her for å unngå å få slike meldinger i fremtiden”.
  • Ikke videresend kjedebrev og masseutsendelser til venner og bekjente. Utsending av kjedebrev og underskriftskampanjer er ofte satt i gang av spammere for å samle inn e-postadresser.
  • Vær forsiktig med hvor du legger igjen e-postadressen din! Ikke logg deg på tvilsomme nettsteder med din e-postadresse, dette kan føre til at du mottar masse reklame fra dem i etterkant.
  • Send en klage til spammerens internettilbyder. De fleste internettilbydere tillater ikke sine abonnenter å sende spam og vil reagere på det. Dersom e-posten kom fra <adresse>@eksempeldomene.com, kan du sende en klage til abuse@eksempeldomene.com. Husk imidlertid at mange spammere bruker falske e-postadresser.
  • Kjøp aldri noe fra spammere.
  • Opprett flere e-postkontoer; en du kan bruke overalt og en annen du kun gir til dem du stoler på. Da slipper du unna mye spam til den “seriøse” adressen.
    • Opprett gjerne midlertidige adresser som du kan bruke dersom du skal registrere deg et sted du ikke stoler på.
    • Stor spredning av e-postadressen din øker sjansene for å motta mye spam. Dersom du bytter e-postadresse ved jevne mellomrom vil du nullstille spamutsendingen. Husk imidlertid å varsle de som benytter adressen din på en legitim måte!

Post- og teletilsynet har i samarbeid med Samferdselsdepartementet, Forbrukerrådet og IKT-Norge utarbeidet en liste med ti gode råd for å unngå spam og virus.

Spamfilter

Spamfilter er et teknisk hjelpemiddel som kan hjelpe deg å blokkere spam. Det kan settes opp et sentralt spamfilter på e-posttjeneren du bruker, og du bør spørre IKT-ansvarlig om det finnes et slikt. Å fjerne spam på ett sentralt punkt før det når ut til mottakerne er effektivt. Det krever noe innsats fra de som drifter spamfilteret, men er enkelt for sluttbrukerne.

Ved å sette opp et spamfilter på din egen e-postkonto får du en mer fleksibel løsning tilpasset din e-postbruk. De fleste e-postlesere har innebygde spamfiltre, og det er lett å aktivere et slikt. Med et slikt spamfilter kan du blokkere e-post fra bestemte avsendere, e-post som inneholder bestemte ord osv. Enkelte spamfiltre evaluerer hver e-post som kommer inn basert på ulike kriterier og avgjør hvorvidt det er spam eller ikke. Du kan finne informasjon på Internett om hvordan du kan stoppe spam med e-postleseren din.

I tillegg til spamfilter bør du ha et antivirusprogram på maskinen din. Dersom du har et oppdatert antivirusprogram, vil ikke virus som kommer fra spam kunne gjøre stor skade.

Deler av artikkelen er hentet fra IKT-Norge og Nettvett.no

Oppsett av e-post i Windows 8

Oppsett av e-post i Windows 8 er litt anderledes enn i andre mailprogrammer.

Når du setter opp dette, velg «Annet» som e-postkonto, og fyll ut informasjonen som vist under. Det er viktig at du skriver inn alle felter som beskrevet under, og ikke velger Koble til før du har skrevet inn alt.

E-Postadresse: Din e-postadresse

Brukernavn: Ditt brukernavn
Passord: Ditt passord

Innkommende (IMAP) e-postserver: mail.hesbynett.no Port: 993
Innkommende server krever SSL: Ja

Utgående (SMTP) e-postserver: smtp.hesbynett.no Port: 587
Utgående server krever SSL: Ja
Utgående server krever godkjenning: Ja
Bruk dette samme brukernavnet og passordet for å sende og motta epost: Ja

Når du har gjort dette kan du velge Koble til.

Hvordan setter jeg opp e-post mot Hesbynett?

Dersom du har en e-postadresse som slutter på @hesbynett.no kan du:

  1. Bruke e-postleseren vår på https://epostleser.hesbynett.no
  2. Bruke et program for å lese epost fra Windows/Mac/Iphone eller lignende

For å sette opp et e-postprogram til å hente ned mail fra oss, sjekk at innstillingene er som følger:

  • Innkommende e-posttjener (IMAP): mail.hesbynett.no – port: 143 eller 993 med SSL
  • Utgående e-posttjener (SMTP): smtp.hesbynett.no – port: 587 for smtp
  • Utgående eposttjener krever autentisering, samme som innkommende må være aktivert. SSL/TLS kryptering må også være aktivert.

Oppsett av epost for Android.

Oppsett av epost for Iphone/Ipad

 Har du ikke e-postadresse?

Opprett en gratis e-postadresse via din kundeside på https://kunde.hesbynett.no

Personvern og sikkerhet

Vi i Hesbynett legger stor vekt på at det skal være klare retningslinjer for lagring og utlevering av personlig informasjon. Vi ønsker å beskytte våre brukere, enten om det er kunder eller tilfeldig besøkende på våre nettider. Dette dokumentet har som hensikt å forklare hvordan vi samler inn, benytter og beskytter informasjon om og av våre brukere.

Dersom du har spørsmål eller andre henvendelser vedrørende vår håndtering av personvern, send gjerne en mail til post@hesby.net

Hva lagrer vi

Hesbynett er underlagt strenge regler og bestemmelser som legger rammer for hva vi kan samle inn, hva vi kan lagre, og hvordan vi skal behandle denne informasjonen. Se Datatilsynet sine sider for detaljert informasjon om dette.

Kundeinformasjon

Medfølgende vår salg av tjenester og produkter lagrer vi kontaktinformasjon rundt eier, betaler og eventuelle brukere. Dette er hovedsakelig: Navn, Adresse, Telefonnummer, E-postadresser og fødselsdato/organisasjonsnummer.

Denne informasjonen blir samlet inn når vi tar imot en bestilling, enten på våre nettsider, eller via kontakt med oss via telefon eller direkte. Vi kan også oppdatere denne informasjonen dersom vi blir kontaktet via et annet nytt nummer/adresse – eller vi får en direkte endringsmelding fra deg som kunde.

Bruk av internett

Ved bruk av internett, e-post og selvbetjeningsløsninger lagrer vi informasjon rundt dette i en mindre periode. Hovedsakelig er dette snakk om IP-adressen ditt router har tildelt, med tilhørende tidspunkt og linjekobling. Vi lagrer også informasjon om sendte og mottatte e-poster. Informasjonen vi lagrer er fra, til, emne og tidspunkt – samt informasjon om hvilken vei e-posten har tatt før den kom inn til våre tjenere.

Denne informasjonen blir slettet etter 5 til 30 dager – alt etter hvilken tjeneste den tilhører. Se under for hva denne informasjonen blir brukt til.

Nettsidene

Ved bruk av våre nettsider til selvbetjening lagrer vi innhold som blir fylt ut i skjema, samt informasjon som kan brukes til statistikk. Se avsnitt om Cookies for mer informasjon.

All sensitiv informasjon på våre nettsider blir behandlet via sikre kanaler, der tjenesten er kryptert med SSL/TLS. Se etter hengelåsen ved siden av nettsideadressen før du skriver inn sensitiv informasjon.

Hva brukes informasjonen til

Informasjon rundt kundeforhold blir benyttet til å kunne tilby kundestøtte og selve tjenesten. Personopplysninger er nødvendige for å kunne utføre f.eks. fakturering, ordrebehandling og feilsøking på produkter som blir kjøpt.

I tillegg kan vi slå opp informasjon som blir samlet som følge av bruk av internett og våre tjenester – da til statistikk og feilsøking. Dersom informasjon blir benyttet til statistikk, blir personopplysninger slettet, slik at dette ikke kan spores til bruker.

Som teleoperatør er vi pålagt å levere ut spesifikk informasjon til opplysningstjenester. Dette inneholder telefonnummer, navn, fødselsnummer og adresse. Du kan som aktiv kunde reservere deg for utlevering av denne informasjon ved å kontakte oss.

Vi kan i tillegg også bli pålagt å utlevere informasjon av IP-adresser etter pålegg fra en rettsinstans, se mer informasjon om dette i våre vilkår eller i ekomloven.

Cookies på hesbynett.no

Hesbynett bruker cookies for å kunne tilby interaktive selv-hjelpsløsninger, for å bedre brukeropplevelsen, samt til statistikkformål. Vi lagrer ikke innholdet i cookiene, disse blir lagret lokalt på din maskin. De blir lest/oppdatert av våre nettsider når du benytter deg av disse.

PHPSESSID
Standardcookie som brukes for å huske hva du har fylt inn i skjemaer. Denne cookien blir slettet når du lukker nettleseren.

roundcube_sessid, roundcube_sessauth, mailviewsplitter, mailviewsplitterv, MstrPgLd1, MstrPgLd2, OutlookSession, PBack, UserContext, tzid, sessionid, cadata
Benyttes for å kunne tilby innlogging og funksjonalitet på selvhjelpssidene. (Minside, epostleser og lignende). De inneholder mellomlagret informasjon om skjema, innloggingstid, tid til automatisk utlogging og lignende. Noen av disse blir slettet ved lukking av nettleser, mens andre lagres mellom økter.